وبلاگ اختصاصی دکتر صفدری

وبلاگ اختصاصی دکتر صفدری

بانکداری و مبارزه با پول شویی
وبلاگ اختصاصی دکتر صفدری

وبلاگ اختصاصی دکتر صفدری

بانکداری و مبارزه با پول شویی

کتاب امور مالی بین المللی

مقدمه

تجارت و انجام تبادلات در سطح بین‌المللی کشورها را قادر می‌سازند تا با وارد نمودن نظریات و تکنولوژی، میزان مزیت‌های اقتصادی را افزایش داده، رقابت، ابتکار و نوآوری را ارتقاء ‌بخشند، که این امر به نوبه‌ی خود سبب افزایش کارایی، رشد اقتصادی و میزان اشتغال‌زایی متداوم را می‌گردد. کشورهای فعال در تجارت بین‌الملل، زمینه‌ی بیشتر را برای شهروندان خویش فراهم نموده و رشد و توسعه سریع‌تری خواهند داشت.

رابطه مبادله، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل مسائل تجارت بین‌الملل به حساب می‌آید. به ویژه در بررسی موضوعاتی از قبیل منافع حاصل از تجارت، تحولات حجم و ترکیب مبادلات و اثر آن بر دستمزدها، رفاه عمومی و درآمد ملی، رابطه مبادله نقش اساسی ایفا می‌کند. کاربرد گسترده‌ای تا این حد، رابطه مبادله را به شاخص مهمی در اقتصاد تبدیل کرده است. در نظریات تجارت بین‌الملل مربوط به اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک، نحوه تقسیم منافع حاصل از تجارت بین کشورهای در حال تجارت بر اساس رابطه مبادله صورت می‌گیرد. ریکاردو در تئوری هزینه‌های نسبی، انجام تجارت بین کشورها در دامنه معینی از تغییرات، رابطه مبادله را متضمن منافع برای طرفین تجارت می‌داند.

کتاب حاضر که سال‌ها به‌صورت جزوات و منابع درسی در دانشگاه‌های مختلف کشور تهیه و تدریس شده بود، با انجام تغییرات و اصلاحات به‌صورت فعلی درآمده و آماده عرضه به علاقه‌مندان می‌باشد. بخش عمده‌ی کتاب حاضر از مباحث درس امور مالی بین‌المللی که توسط اینجانب آماده گردیده، استخراج شده است. همچنین لازم دیدم در فصول ابتدایی اندکی به تاریخچه و پیدایش نظریات تجارت بین‌المللی پرداخته شود. در مجموع این اثر مشتمل بر 11 فصل است که در برگیرنده مباحث درس امور مالی بین‌المللی بر اساس سرفصل‌های مصوب و مدون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. لازم به ذکر است که علاوه بر آن در خصوص مفاهیم جهانی سازی، بحران‌های مالی جهانی، اعتبار اسنادی و اصول و مفاهیم اینکوترمز توضیح مبسوط ارائه شده است. استفاده از این کتاب جهت استفاده دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری، بانکداری و سایر علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های مرتبط دانشگاهی و علمی همین‌طور جهت تدریس دوره‌های آموزشی اینکوترمز و اعتبار اسنادی مفید خواهد بود.

 

اکبر صفدری

آبانماه92

فهرست مطالب

پیشگفتار        

مقدمه

فصل اول: تجارت بین‌الملل      

فصل دوم: جنبه‌های سیاسی مالیه بین‌الملل    

فصل سوم: اتحادیه‌ها و سازمان‌های مالی، اقتصادی در سطح بین‌المللی           

فصل چهارم: جهانی‌شدن و استراتژی‌های مالی در عرصه بین‌المللی     

فصل پنجم: تراز پرداخت‌های خارجی  

فصل ششم: اینکوترمز و روش‌های حمل کالا در تجارت بین‌المللی       

فصل هفتم: روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل      

فصل هشتم: ارز           

فصل نهم: روش‌های تأمین مالی در عرصه بین‌المللی    

فصل دهم: بحران‌های اقتصادی بین‌المللی        

فصل یازدهم: جرایم مالی و اقتصادی در گستره بین‌المللی       

منابع   

 اختصارات  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.